Prawie wszystko o realizacji inwestycji budowlanych

Kary umowne w umowie o roboty budowlane realizowanej w ramach pzp. Co powinien przewidzieć zamawiający?

13.08.2025

Kary umowne to jeden z najczęściej stosowanych mechanizmów w umowach o roboty budowlane. Służą one do zmobilizowania wykonawcy do terminowego i rzetelnego wykonania prac, a także do ochrony interesów zamawiającego. W przypadku zamówień publicznych katalog obowiązkowych kar umownych nie jest pozostawiony wyłącznie uznaniu stron – ustawa Prawo zamówień publicznych (PZP) jasno wskazuje, które z nich należy zawrzeć w umowie. Brak takich postanowień umownych może oznaczać naruszenie przepisów PZP.

Jakie kary  umowne zgodnie z PZP są obowiązkowe w umowie na roboty budowlane?

Podstawowym przepisem, który reguluje tę kwestię jest art. 437 ust. 1 pkt 7) PZP. Zgodnie z tym przepisem w umowie o roboty budowlane trzeba określić wysokość kar umownych za konkretne naruszenia związane z podwykonawstwem. Chodzi o cztery sytuacje:

  1. Brak zapłaty lub nieterminową zapłatę wynagrodzenia należnego podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom.
  2. Nieprzedłożenie do zaakceptowania projektu umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane) lub projektu jej zmiany.
  3. Nieprzedłożenie poświadczonej za zgodność kopii zawartej umowy o podwykonawstwo (lub jej zmiany).
  4. Brak zmiany umowy o podwykonawstwo w zakresie terminu zapłaty, gdy wymaga tego art. 464 ust. 10 PZP.

W każdym z tych przypadków ustawa wymaga, aby w umowie nie tylko znalazła się wzmianka o karze, ale aby określono jej konkretną wysokość. Ustawodawca nie wskazuje jednak stawek – to zamawiający ustala, jaka kara będzie adekwatna.

Kara związana z waloryzacją w umowach dłuższych niż 12 miesięcy

 W przypadku umów o udzielenie zamówienia, zawieranych na okres ponad 12 miesięcy, pojawia się dodatkowy obowiązek wynikający z art. 436 pkt 4) lit. a) PZP. Zgodnie z tym przepisem umowa musi przewidywać karę umowną za brak lub nieterminową zapłatę przez wykonawcę wynagrodzenia należnego podwykonawcom, jeżeli wynagrodzenie wykonawcy zostało zwiększone w wyniku waloryzacji przewidzianej w art. 439 PZP. Ma to zapewnić, że wzrost wynagrodzenia wykonawcy przełoży się na terminowe rozliczenia z podwykonawcami.

Jak formułować zapisy o karach?

Przepisy PZP wskazują jedynie przypadki, które obwarowane są karami umownymi – nie regulują sposobu oraz zasad konstruowania klauzul o karach umownych. W tym zakresie zastosowanie będą znajdowały ogólne zasady tj. przepisy kodeksu cywilnego.

 Z punktu widzenia praktyki, aby kary umowne były skutecznie zastrzeżone, treść klauzul umownych powinna:

  • określać obowiązek i/lub termin jego wykonania, którego naruszenie i/lub niedotrzymanie będzie podstawę nałożenia kary umownej,
  • precyzyjnie określać wysokość kary umownej (np. od wartości niewypłaconego wynagrodzenia),
  • wprowadzać limit maksymalnej wysokości łącznej kar umownych.

Kary a raport z realizacji zamówienia

Warto pamiętać, że jeżeli naliczone kary umowne przekroczą 10% wartości umowy, zamawiający będzie musiał sporządzić raport z realizacji zamówienia (art. 446 PZP). Oznacza to, że skala sankcji ma również skutki formalne dla Zamawiającego.

Na marginesie – inne umowy w PZP

 Choć katalog kar umownych z art. 437 ust. 1 pkt 7) PZP dotyczy wyłącznie robót budowlanych, to obowiązek z art. 436 pkt 4 lit. a) PZP – kary przy waloryzacji – odnosi się także do umów na dostawy i usługi, jeśli są zawarte na ponad 12 miesięcy. W takich umowach również należy przewidzieć karę umowną za brak terminowych płatności wobec podwykonawców po waloryzacji wynagrodzenia.

Podsumowanie

W zamówieniach publicznych na roboty budowlane kary umowne to nie tylko kwestia negocjacji między stronami. Ustawa PZP nakłada obowiązek, by w umowie znalazły się konkretne sankcje związane z podwykonawstwem, a w dłuższych kontraktach – także kara powiązana z waloryzacją. Dobrze skonstruowane postanowienia nie tylko zabezpieczają interes zamawiającego, ale także ułatwiają egzekwowanie obowiązków wykonawcy i uniknięcie sporów.

Więcej informacji z zakresu prawa zamówień publicznych dostępne TU.

Kara umowna jako określona suma. Problemy praktyczne – Proces Inwestycyjny

 

elektroniczny dziennik budowy
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.